اروین خاچیکیان

   

 

 

اگر داخل بروشور آلبوم «نقاب» را ندیدید، شاید اسم اروین خاچیکیان را برای اولین‌بار روی جلد آلبوم «بی‌سرزمین‌تر از باد» سیاوش قمیشی دیده باشید. هنوز خیلی‌ها معتقدند که تنظیم های آلبوم «بی‌سرزمین تر از باد» و خود این آلبوم از بهترین های سیاوش بودند. تعداد بیشتری از «خیلی‌های» قبلی هم معتقدند که سیاوش قمیشی در آلبوم‌های بعد از «بی‌سرزمین‌تر از باد» انتخاب درستی برای تنظیم‌کننده نداشت و نقطه‌ی ضعف اصلی آلبوم‌هایش همین مورد بود.  به‌هرحال توانایی‌های اروین در موسیقی برای کسی پوشیده نیست و به همین دلیل سایت پیله‌های شیشه‌ای تصمیم گرفت مصاحبه‌ای با این موزیسین توانا داشته باشد.

 مصاحبه و گردآوری: هلیا آزاد

**********************

اروین جان چند سالت است و چند سال هست که از ایران رفته‌ای؟
35 سالم هست و توي سن 12 سالگي از ايران خارج شدم.


موسیقی را از ایران شروع کردی؟
بله. 10 سالم بود كه موسيقي را توی ایران شروع کردم.


شرایط زندگی و کار در LA چگونه است؟
مثل هرجای دیگر خوبی‌ها و بدی‌های خودش را دارد.


چرا برعکس خیلی از ایرانی‌های لس‌آنجلس سراغ موسیقی راک رفتی؟

این موسیقی را دوست دارم. فکر می‌کنم دلیل این تفاوت هم این است که خارج از ایران بزرگ شدم و تحصیلاتم هم توی کالج های خارجی بوده است.


آیا به شاخه‌های دیگر هم علاقه داری؟
زیاد به سبک‌ها فکر نمی‌کنم. کاری که در آن نفس و زندگی باشد را می‌پسندم و پیگیریش می‌کنم.
 

این روزها مشغول چه کاری هستی؟

مشغول تمرین‌های کنسرت Serj Tankian  (خواننده‌ی گروه System of a Down) هستم و اگر فرصتی برایم باقی بماند روی پروژه‌ی خودم به اسم کارمندان کار می‌کنم.

 

چه پروژه‌ای؟
حدود دو سال می‌شود که هوس کردم خودم هم بخوانم و مشغول آماده کردن آلبومم هستم. البته تا به امروز دوتا از کارها را فاینال کرده‌ و برایشان کلیپ هم ساخته‌ام که در حال پخش هستند و روی اینترنت هم قرار دارند.


از موزیسین‌های ایرانی کار چه کسانی را می‌پسندی؟
کارهای آقای فرهاد را خیلی دوست دارم. امروزه هم از طریق اینترنت کارهای خیلی جالبی را از ایران می‌شنوم و دوست دارم.


بسیاری می‌گویند موسیقی ایرانی لس‌آنجلسی در دست گروه خاصی‌ست و به قولی مافیا دارد. تو با این موضوع موافقی؟
هرجا که بیزینس و هنر به اشتراک برسند و با هم به دنیا بیایند، آنجا مافیا هم ایجاد می‌شود.


یعنی قبول داری که مافیا هست؟
بیشتر از این نمی‌توانم توضیح بدهم. (خنده)


چقدر با جریان موسیقی پاپ داخل کشور آشنا ئی؟ آیا آثار هنرمندان داخل را دنبال       می کنی؟
کمی از کارهای پاپ خسته شده‌ام ولی کارهای با سلیقه‌ای هم انجام شده و خواننده با احساس خوانده است. این همیشه برای من جالب هست.

 

نظرت در مورد افراد و گروه‌هایی مثل محسن نامجو، کیوسک، آبجیز و ... چیست؟
کارهایشان را دوست دارم و یکی از دلایل شروع پروژه‌ی کارمندان، وجود همین گروه‌هاست که بهم انگیزه دادند. مثل دوستای خوبم توی گروه کیوسک.


تا چه حد با زبان و ادبیات فارسی در ارتباطی؟
متاسفانه از 12 تا بیست سالگی‌ با زبان فارسی فاصله داشتم و زیاد بهش اهمیت نمی‌دادم. اما توی شش سال اخیر بیشتر به زبان مادریم توجه بیشتری کرده‌ام. مخصوصا از وقتی که با شعرهای یغما گلرویی و بقیه‌ی دوستان آشنا شدم و به شیرینی زبان فارسی پی بردم.

 

از کنسرت‌های‌تان با خواننده‌ی گروه system of a down بگو.

Serj Tankian خواننده‌ی گروه system of a down یکی از دوستای من هست که بعد از جدایی از گروهشان از من خواست باهاش همکاری کنم.

حالا دو سالی می‌شود که به عنوان نوازنده‌ی کیبورد کنارش هستم و توی تورها همراهی‌اش می‌کنم

 

آلبوم خودت کی آماده می‌شود؟
امیدوارم تا اواخر سال 2009 میلادی آلبوم را آماده‌ی انتشار کنم.


از موزیسین‌های غیر ایرانی چه کسانی را دوست داری؟
استینگ، پیتر گابریل و گروه پینک فلوید.

 

در جايي كه سكونت داری چقدر با ايراني‌ها در تماسي؟
اکثر دوستای من ایرانی هستند و مسلما بیشترشان از ارامنه‌.


نسبت به موسيقي موسوم به زير زميني چه نظري داري؟
خوب خوشحالم که دوستانم آن کاری که بخواهند بکنند را می‌کنند!


یکی از مشکلات موسیقی امروز مسئله‌ی شعر است، مخصوصا اگر موسیقی هم راک باشد. در حالی که شعر از مهم‌ترین هنرهای ما ایرانی‌هاست. چقدر به این موضوع فکر می‌کنی؟
مسلما در فرهنگ ما شعر جایگاه خیلی مهمی دارد. حتی حرفایی که می‌شود به فارسی گفت را به سختی می‌توان به زبان‌های خارجی بیان کرد.


با توجه به این موضوع چقدر به شعر کارهات اهمیت می‌دهی؟
شعر به طور حتم خیلی مهم است. اما مهم‌تر سوژه‌ی شعرهاست. بهتر است که یک شعر با کلمات ساده حرف بزرگی بزند تا پر از کلمه‌های گنده باشد ولی تو خالی.


با توجه به ترانه‌هایی که در دو آلبوم نقاب و بی سرزمین تر از باد از یغما گلرویی کار کرده‌ای، نظرت در مورد آثار او چیست؟

سبک فکر ایشان برای من خیلی جالب است. برای من افتخاریست که توانستم روي شعرهای ایشان کار کنم و امیدوارم یک روز همدیگر را از نزدیک ببینیم. آهنگ نقاب اولین کاری بود که من کار کردم و یادم هست که تاثیر خیلی زیادی روي من گذاشت.


فکر می‌کنی عمر موسیقی الکترونیک کوتاه بوده و تمام شده است یا هنوز مردم به آن علاقه‌مندند؟
زیاد هم کوتاه نبود! مسلما بعد از این هفت، هشت سال استفاده به عنوان یک افکت نو دیگر گوش خسته می‌شود و سبک جدیدی می‌خواهد که بشنود. البته به نظرم هنوز جا برای این نوع کار هست. فقط باید آن را با احتیاط و سلیقه به کار برد.


یک تنظیم کننده خوب بایستی داری چه ويژگی هایی باشد؟
بایستی بتواند شعر و ملودی آهنگ را با هم رنگی بدهد که شنونده بتواند داستان شعر را هضم کند. تنظیم کننده باید بتواند از ترکیب آکورد، رنگ هر ساز و.. با سلیقه ی خود یک اثر درست را به دنیا بیاورد.


در حال حاضر به چه تکنیک‌های جدیدی در تنظیم فکر می کنی و نیاز جامعه‌ی ایران را چگونه می‌بینی؟
من از صدا و کاراکترهای سبک ترنس و سبک های دیگر مثل راک، رگه و... در تنظیم موسیقی برای کلام فارسی استفاده کردم و محدودیتی بابت هیچ موضوعی ندارم. الان هم فقط برای من مهم است که بتوانم با ترکیب صداها و استایل‌های مختلف به موسیقی مطلوب جامعه نزدیک شوم.


با توجه علاقه‌ات به سبک راک فکر می‌کنی چرا سلیقه موسیقیایی مردم ایران، پذیرش کمتری برای موسیقی راک دارد؟
راستش نمی‌دانم! شاید هنوز گوش ایرانی‌ها به این موزیک عادت نکرده است. ولی فکر می‌کنم یک کار خوب و با احساس همیشه جای خودش را در گوش و قلب مردم باز می‌کند. کارهای راک زیادی از ایران می شنوم و مطمئنم که شنوندگان خودش را در داخل و خارج کشور دارد.

چه حرفی با مردم ایران داری؟
خوشحالم که توانستم تنظیم هایی را ارائه دهم که مورد پسند شما واقع شده است. این برای من افتخار بزرگی‌ست. امیدورام که بتوانم این را برای سال‌ها ادامه دهم. امیدوارم که بتوانم با پروژه‌ی جدیدم "کارمندان" خشنودی شما را جلب کنم. مسلما خوشحال می‌شوم که با موزیسین‌ها و خواننده‌های داخل ایران هم بتوانم کار کنم.

 


 

 

 خانه | اخبار |  ترانه | گفتگو | مقاله | پيوند | بايگاني | دفتر يادبود  | تماس با ما

   

© Copyright 2005-2008 GlassyGuards.com

All rights reserved . Designed by : Mostafa Azghandi