بابک زرّین

     

 

 

 

 

وقتی چهار نفر موزیسن نمی توانند کنار هم بنشینند

بلایی بهتر از آشفتگی بر سر موسیقی نمی آید.

 

عشق به شکل پرواز پرندس........

 

در این شماره با آهنگساز و تنظیم کننده جوان موسیقی، بابک زرین گفتگویی را ترتیب دادیم. بهانه این گفتگو سبک و سیاق این آهنگساز است که حال و هوای کارهایش ما را بی شک و تردید به فضای موسیقی دهه 50 40 می برد. بابک زرین در خطه سرسبز شمال کشور متولد شد و از همان کودکی به موسیقی علاقه مند بود. این گفتگو را با هم می خوانیم.

 

مریم خوشرنگ

 

* چرا موسیقی را انتخاب کردید؟

علاقه داشتم. حس می کردم این علاقه ذاتی و درونی است.

*و اصرار دارید که موسیقی در شما ذاتی بوده؟

بله (با خنده). ضمن اینکه پدر من موزیسین بودند و ساز تخصصی که می زدند درام بود.

* چرا این سبک را انتخاب کردید؟

متوجه منظورتان نمی شوم!

* موسیقی دهه 50-40 ......!

این سبک موسیقی برای من درونی بوده. به این موسیقی علاقه مندم. دوست دارم این فرم کار کنم. موسیقی که ارکستر زیر صدای خواننده باشد حال و هوای خاص خودش را دارد.

* با این حساب خواننده هایی که با شما کار می کنند باید خاص باشند!

نه نیازی به خاص بودن نیست. البته برای من مهم است که خواننده از صدای خوبی برخوردار باشد اما در کل بعضی از خواننده ها با تبادل نظر با من به این موسیقی علاقه مند شدند. البته فراموش نکنیم موسیقی من، موسیقی امروزی است.

* ولی نسبت به موسیقی امروز متفاوت است؟

همه چیز عوض شده. سیستم های استودیویی، نوازنده ها.......... همه امروزی هستند با فضای امروزی حتی نتها هم نتهای امروزی است.

* بهتر است اینطور مطرح کنم که موسیقی شما مدرنیزه موسیقی همان دهه هاست!

بله. من موسیقی آن زمان را دوست دارم اما سعی می کنم امروزی تر کار کنم.

* چرا خیلی از کارهایی که ساخته شده تاریخ مصرف کوتاهی دارد؟

به نظر من هر کاری که با تفکر و اندیشه سالم ساخته شود ماندگار می شود. شما ببینید نود درصد کارهایی که در همان دهه 50-40 ساخته شده هنوز مردم گوش می کنند و لذت می برند. حالا چه کارهای سنگین بوده، چه کارهای کوچه بازاری. آثاری که سینه به سینه گشته و بقولی کارهایی است که نسل ندارد.

* و شما.....؟

من سعی کردم در سبک خودم مخاطبم را حفظ کنم که البته این مسئله زمان خواهد برد.

* و اگر این زمان طولانی شود؟

اگر طولانی بودن این زمان به قیمت خوب بودن کارهای من باشد مهم نیست.

* در حال حاضر بازار موسیقی شبیه یک خانواده از هم پاشیده شده چه باید کرد تا این آشفتگی از بین برود؟

دقیقا موافقم. راه کاری وجود ندارد همه راهها را رفتیم (باخنده) . این مشکل از خودمان است باید همه تلاش کنیم و از خودمان شروع کنیم. احساس مسئولیت و حفظ حرمت موسیقی که ذات الهی است. متاسفانه ما عادت بدی که داریم، همیشه تمام توقعمان از مسئولین است. اول خودمان ، بعد به مسئولین برسیم! وقتی چهار نفر موزیسین نمی توانند بی دردسر کنار هم بنشینند بلایی بهتر از آشفتگی بر سر این موسیقی نخواهد آمد.

* چرا بیشتر موسیقی تان را به صورت اکوستیک می سازید؟

به خاطر علاقه به نوازنده. من نوازنده ها را خیلی دوست دارم.

* به خاطر اینکه پدرتان نوازنده بودند؟

البته پدرم که قابل احترام هستند اما قداستی که ارکستر به آهنگ و فضای موسیقی می بخشد می پسندم. البته این یک نظر کاملا شخصی است. در ساز الکترونیکی هر سال یک ورژن جدید ساخته می شود بطور مثال صدای ویولن، چندین سال است که شما می شنوید و هیچوقت کهنه نمی شود.

یکی از دلایل ماندگاری کارهای دهه 50-40 همین است. زنده بودن سازها.

* با این توضیحات شما سمپل یا الکترونیک کار نمی کنید؟

نه. اشتباه نکنید همه نوع کار خوب باید انجام شود. به شرطی که همه سرجای خودشان باشند. من تکنو و ترنس هم کار کردم اما تنظیم را به کس دیگری سپردم مثلا آقای نیکان که اعتقاد بسیاری به ایشان دارم. ملودیهای من رو خوب می شناسد. البته چند کار هم با مهران خلیلی و علیرضا قرایی منش داشتم که این دوستان هم واقعا کار بلد هستند.

* به کارهای زیرزمینی هم اعتقادی دارید؟

شدیدا مخالفم. البته ناگفته نماند که این یک دوره است و یک بحران که باید با ساخت کارهای خوب و به کمک ارشاد از اپیدمی شدن این کارها جلوگیری کرد.

امروز بستر برای ارائه کارهای خوب کاملا مهیاست. بخصوص که مراحل دریافت مجوز از نظر زمان کوتاه تر شده و شرایط بهتری برای موزیسین ها فراهم شده است. بهتر است اشکال را به گردن کسی نیندازیم و برای ارتقاء موسیقی پاپ تلاش کنیم.

* قبول دارید شما پیرو سبک مرحوم بابک بیات هستید؟

این برای افتخار بزرگی است. مرحوم بابک بیات بی شک خالق ماندگارترین آثار موسیقی پاپ ایران هستند.

* کار مشترک هم داشتید؟

بله حدود دوماه ارتباط تنگاتنگی داشتیم. برای تنظیم یک قطعه موسیقی برای خواننده ای که من و بامداد بیات بصورت مشترک انجام دادیم و ترانه آن هم اهورا ایمان سرودند. ملودی کار از مرحوم بابک بیات بود.

* تشکیل مثلث هنری در موسیقی چقدرتاثیر گذار است؟

خیلی تاثیر گذار است. من شخصا در کارهایم سعی کردم مثلث هنری تشکیل بدهم. حضور خواننده، آهنگساز و شاعر کنار هم بعنوان سه ضلع اصلی ساخت یک اثر هنری لازمه ی یک کار موفق است.

* از نظر شما کلام در موسیقی چه تاثیری دارد؟

نظر شخصی من این است که موسیقی و ملودی بر مبنای کلام ساخته می شود و تنظیم در خدمت موسیقی و در نهایت خواننده ادای دین می کند. البته شاید نظر دوستان چیز دیگری باشد که قابل احترام است.

* کمی در رابطه با کار طلوع صحبت کنیم!

بفرمایید....!

* چرا تصمیم گرفتید که با آن سوی آبها همکاری کنید؟

به این مسئله فکر می کردم عین واقعیت است، اما من بدنبال این همکاری نرفتم. خیلی اتفاقی بود. ولی برای ساخت خوب این اتفاق فکر کردم و دوست داشتم کار کنم.

من خوشحال می شوم با خواننده ای که صدای خوبی دارد همکاری کنم حالا هرجای دنیا که باشد.

* دلیل ارتباط لس آنجلسی ها با عوامل موسیقی داخل ایران چیست؟
فضای کار آنها فضای ایرانی نیست. بجز تعدادی از آنها مثل قمیشی و زولاند که حال و هوای ساخت کارهاشان ایرانی است. ما در ایران زندگی می کنیم و همه مسائل اجتماعی، فرهنگی و عاشقانه را با آب و خاک ایران از نزدیک لمس می کنیم.

* فکر نمی کنید در موسیقی جای ممیزی صدا خالی است؟

موافقم باید و وجود داشته باشد.

* پس نظر مردم چه می شود؟

باید صدای سالم و خوب به مردم برسد. ما داریم اطلاعات غلط و موسیقی ضعیف را به مردم می رسانیم. خواسته یا نا خواسته سطح سلیقه مردم را ضعیف می کنیم. ممیزی صدا لازم است. قبلا کسانی می خواندند که واقعا خواننده بودند و مردم کار خوب را  می شنیدند اما امروز....

* امروز چه؟

امروز هر کسی دلش بخواهد می تواند بخواند و توجهی به کیفیت کار نمی کند.

* اما ظاهرا با پیشرفت تکنولوژی در صدابرداری همه می توانند خواننده باشند؟

بله. اما اگر قرار باشد همین خواننده که به اجبار تکنولوژی خواننده شده کنسرت برگزار کند چه اتفاقی می افتد...!؟

* دورنمای موسیقی پاپ از نگاه شما؟!

بسیار...............!

* بسیار چه؟

اگر به همین منوال که در شبکه هایی مثل ایران موزیک و غیره می بینیم پیش برود صددرصد به بن بست می خوریم و باید با موسیقی پاپ خداحافظی کرد. اما اگر فضا عوض شود و با المانهای گذشته کار کنیم و فرهنگ اصیل را در موسیقی مان بکار بگیریم می توان امیدوارتر کار کرد.

* یعنی سنتی؟

نه . به قول خودتان موسیقی دهه 50-40 اما امروزی. منظور اینکه موسیقی هویت داشته باشد. اگر سبکهای دیگر هم کار می کنیم درست کار انجام دهیم. در کل همانطور که گفتم هر کس در جای خود قرار گیرد.

* موسیقی فیلم هم کار کردید؟

سریال کار کردم. مهمانپذیر طوبی، تله فیلم بلند پرواز، تله فیلم رجز و سریال مردان کوچک. البته برای خاک سرد هم موسیقی ساختم اما مسائلی بین تهیه کننده و کارگردان پیش آمد که کار سوخت شد و باعث تاسف بنده شد. کلا تیم تاسف انگیزی بود.

* علاقه ای به ساخت موسیقی فیلم هم دارید؟

ما دوست داریم کار کنیم ، کارگردانها دوست ندارند با ما کار کنند. شاید من موسیقی بلد نیستم. (و می خندد)

* کار هنر بخصوص موسیقی سختی های خاص خودش را دارد تا حال پیش آمده از ادامه کار خسته و منصرف شوید؟

یکی دو بار بله. البته به مرگ نرسیدم.

* بعد از اینکه جایگاه شما در موسیقی مشخص و محکم شد چه تغییری در شما پیدا شده است؟

از نظر رفتاری خاکی تر هم شدم ولی از لحاظ ملودی، موسیقی و تنظیم فکر می کنم بهتر شدم. البته فکر نکیند خودپسندی می کنم نظر دوستان این است که این دوستان به من لطف دارند.

* موسیقی........

تنها چیزی که همیشه با من است

* موسیقی لس آنجلس..............

باید در فضا قرار گرفت بعد قضاوت کرد

* تبلیغات موسیقی..............

خوب است بشرطی که درست انجام شود

* معمولا چه شعری را زمزمه می کنید؟

ای بزرگ موندنی ای طلایه دار روز

سایه گستر رو تن از همیشه تا هنوز

به امید اینکه خداوند ما را فراموش نکند.

* حرف آخر..........!

عشق به شکل پرواز پرندس.........

به امید روزهای طلایی برای موسیقی پاپ و با تشکر فراوان از شما و همکاران محترمتان.

ما هم برای شما و خانواده موسیقی ایران زمین آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

 

 

 

 

 خانه | اخبار |  ترانه | گفتگو | مقاله | پيوند | بايگاني | دفتر يادبود  | تماس با ما

   

© Copyright 2005-2006 glassyguards.com

All rights reserved . Designed by : Mostafa Azghandi