اکبر آزاد ، متولد اول دی
ماه 1329 تهران ، پدرش آهنگر بود و خودش را آهنگرزاده می داند
.کودکی اش را در خیابان عباسی تهران گذراند . اولین ترانه حرفه
ای اش را در شانزده سالگی سرود که با صدای گرم غلام حسین بنان
اجرا شد . او می گوید در آن زمان من ترانه های زیادی را حفظ بودم
. البته با شرایط سختی کتاب های شعر را پیدا می کردیم و عموما آن
را اجاره می کردیم ...
مهدی موسوی
با سلام ، ابتدا
تعریفی برای ترانه ارائه دهید .
ترانه دریچه ایست روبه
جهان که ترانه سرا به وسیله آن روزگارش را نقد می کند و نایافته
هائی را بازگو میسازد که در ضمیر تمام انسانها
می گذرد ، اما بی توجه از
کنار آن می گذرند و ترانه سرا در حقیقت آن را به تصویر می کشد .
به نظر شما
، آیا
شعر و ترانه با یکدیگر در ارتباطند ؟
ترانه خوب با شعر خوب
ارتباط زیادی دارد و حتی می شود ترانه را یکی از شاخه های شعر
نیز دانست چرا که ترانه در بحرهای عروضی سروده می شود .
چه تفاوتی بین ترانه
سرایی در نسل گذشته و امروز می بینید؟
ترانه سرایان قدیم عموما
تحت تاثیر شاعران متقدم خود بوده اند به طور مثال ملک الشعرای
بهار .
البته روزگار و جامعه
تغییرات و تفاوت را به وجود می آورد ، وقتی زبان گسترده تر می
شود و دایره واژگان انسان ها تغییر پیدا می کند هنر و ترانه نیز
به واسطه تغییر آن پوست می اندازد و تغییر می کند .
از دیدگاه شما موسیقی امروز
چه تغییراتی را بر ترانه امروز گذاشته است ؟
در ایران بعد از انقلاب و
به خاطر جنگ و مشکلات بعد از آن و مسائل اجتماعی ، ترانه نتوانست
این اجازه را پیدا کند تا دوباره احیاء شود و این باعث انعطاف
پذیری و شکنندگی ترانه گشت و موسیقی تاثیر فراوانی بر آن گذاشت .
وجود بازار و مسائل
پیرامون آن را در تقابل با ترانه امروز چگونه می بینید ؟
وجود بازار به تنهایی
بسیار خوب است ، اما در ترانه ما تاثیراتی منفی داشته است . چون
خیلی از ترانه سراهای حرفه ای تنها به این خاطر که با هر خواننده
ای کار نمی کنند ، بی کار مانده اند . البته تولید کاست های
غیر مجاز هم در ایجاد
وضعیت موجود بی تاثیر نبوده است .
به عقیده شما محافل
ترانه سرایی آیا میتواند در جهت بهبود ترانه گام بردارد ؟
به اعتقاد من ترانه هیچ
گاه از محافل ترانه سرایی بر نخواسته است . بلکه شاعر در خلوت
خود ، خود و جهان بینی خاص خودش را گسترش می دهد . البته این
جلسات برای آموزش می تواند مفید باشد .
چندیست که بازار ترانه
های خشن و منفی در ایران داغ شده است ، دیدگاه شما نسبت به این
ترانه ها چگونه است ؟
این مسائل هم ریشه در
بازار دارد . وقتی خواننده فکر می کند که با این ترانه ها می
تواند فروش البوم را بیشتر و بیشتر کند ، دست به تولید چنین
ترانه هایی می زند .اما از این موضوع غافل است که با این ترفند
ها یک اثر ماندگار نمی شود و
این آثار تنها تاثیرات منفی در کار جوانان و نوجوانان می گذارد
که در ابتدای مسیر گام بر می دارد . البته من من خودم این کاست
ها را گوش نمی کنم . چون آن واژه ها بروی روان انسان تاثیرات
منفی و مخربی می گذارد . مردم باید یاد بگیرند که ترانه ای را گوش
کنند که زمزمه می شود زیرا آن ترانه زیبایی های پنهانی دارد که
مردم عامه آن را می فهمند .
و اما تکثیر غیر مجاز
ترانه ها ؟!
برای من عجیب است که چه
کسی این سی دی ها و آلبوم ها را تکثیر می کند . من فکر می کنم
باید به شکل جدی با مسئله تکثیرغیر مجاز کاستها مقابله شود .
در گذشته کدام ترانه
سرایان پرکار تر از بقیه بودند ؟
بیژن ترقی ، رهی معیری ،
تورج نگهبان ، معینی کرمانشاهی و کریم فکور که یکی از پرکارترین
ترانه سرایان گذشته بود و ترانه های جاودانی از او باقی مانده
است . البته برای من سوال است که امروز ما پرویز وکیلی را که
آثار جاودانی که از او به یادگار مانده است در نظر نمی آوریم و
ترانه را محدود می کنیم به یک مثلث انتزاعی که خودمان آن را
ساخته ایم . البته من فکر می کنم که آن مثلث مربوط به یک مقطع
زمانی خاص باشد و شامل تمام دوران ترانه ایران نمی شود .
ما شنیده ایم که روی
ترانه های خودتان آهنگ می گذارید . آیا صحت دارد ؟
بله ، من تلفیقا ترانه
رابا موسیقی می سرایم . در کنار هم و بدون فاصله یعنی در یک زمان
که شعر را می نویسم ملودی آن را نیز بروی آن می نویسم .
کدام ترانه خود را
بیشتر می پسندید ؟
ترانه بغض را خیلی دوست
دارم که در حال و هوای جنگ بود و همچنین ترانه های عروسک ها که
خشایار اعتمادی آن را خواند و حتی ترانه آسیمه سر و مرگ آفتاب که
با صدای اصفهانی خوانده شد . البته بیشتر کارهایی که با بابک
بیات انجام دادم کارهای خاطره انگیز بودند .
با چه اشخاصی تا کنون
همکاری کرده اید ؟
مرحوم جواد لشگری ، گلشن
راد ، حسین واثقی ، امیر پازوکی ، منوچهر گودرزی ، آقای راقب ،
بابک بیات ، حسین صمدی ، اکبر صدیف ، محمد شمس ، بابک رادمنش ،
سلیم سلیم پور ، فتح الله ریاحی و همین طور خشایار اعتمادی ،
قاسم افشار ، شادمهر عقیلی ، حمید غلامعلی ، بهرام حصیری ، محمد
اصفهانی
آیا شما روی شعر
شاعران دیگر نیز آهنگ گذاشته اید ؟
بله ، من روی شعر شاعرانی
مانند مسعود هوشمند ، شیون فومنی و همینطور عبدالجبار کاکائی
آهنگ گذاشته ام .
به غیر از ترانه سرایی
به چه هنری علاقه مندید ؟
بنده از کودکی علاقه خاصی
به پیانو داشتم و امروز نیز نزد آقای دهقانیار پیانو می آموزم .
چه آینده ای را برای
هنر متصورید ؟
هنرزاییده ی استعدادهای
گوناگون است . هنرخوب زاییده ی تاریخ است و زمان زیادی باید
خلق شود تا اثری خلق شود
.من به تنهایی امروز نمی توانم آینده هنر را پیش بینی کنم ،
اما آرزومندم از خدای
بزرگ تا هنر کشور روز به روز به سمت تعالی گام بردارد .
از شما ممنونم .
|